Każda osoba, szczególnie przedsiębiorcza, powinna stale dążyć do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Samodoskonalenie i poszerzanie swoich horyzontów powinno być priorytetem w dzisiejszych czasach. Łatwy i szybko dostęp do informacji niewątpliwie ułatwia nam zdobywanie nowej wiedzy. Jednym z kluczowych zagadnień jakie powinniśmy poznać, szczególnie gdy planujemy prowadzić własną działalność, są systemy zarządzania jakością. O czym mówią i jakie są ich rodzaje?
Czym są systemy zarządzania jakością?
Systemy zarządzania jakością są specjalnym zbiorem procedur, zasad, metod bądź narzędzi, których celem jest osiągnięcie konkretnej, założonej wcześniej jakości. Dokładna definicja systemów zarządzania jakością jest bardziej obszerna, jednak spora jej część odnosi się do bardzo szczegółowych kwestii, takich jak ogólne podejścia procesowe czy orientacje klientów.
Podział systemów zarządzania jakością
Podejście do systemów zarządzania jakością stale ulega zmianie. Obecnie wyróżnić można cztery główne kategorie, które opisują, na co zorientowanie są systemy zarządzania jakością. Są to:
- wyniki przedsiębiorstwa,
- kultura organizacji,
- funkcjonowanie,
- klienci.
Każdy z typów zarządzania jakością posiada odmienną charakterystykę. Systemy zorientowane na wyniki przedsiębiorstwa mają za zadanie ciągłe poprawianie efektywności organizacji jako całości. Systemy zorientowane na kulturę organizacyjną dużą wagę przywiązują do kompetencji pracowników, gdyż to właśnie one zapewniają przyszły sukces. Z kolei systemy zorientowane na funkcjonowanie skupiają się przede wszystkim na zaplanowanych działaniach. Wykonywane są one w celu spełniania wymagań użytkownika. Ostatnim typem systemów są te zorientowane na klientów. Zajmują się pozyskiwaniem danych na ich temat, przy jednoczesnym przeświadczeniu, że dobro klienta, jego wymagania i preferencje, są najważniejsze w prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Rodzaje systemów zarządzania jakością
Jakie są rodzaje systemów zarządzania jakością? Wyróżniamy cztery głównie rodzaje systemów zarządzania. Są to:
- lean management,
- zarządzanie przez jakość,
- ISO 9001,
- Six sigma lub lean-six sigma.
Lean management jest metodą efektywnego zarządzania produkcją. Najwięcej uwagi przykłada się do czasów dostawy, jakości oferowanych produktów oraz optymalnym wykorzystaniu zasobów. Zarządzanie przez jakość skupia się natomiast na nieustannym dążeniu przedsiębiorstwa do doskonałości. Stara się angażować cały zespół wraz z kierownictwem oraz mocno koncentruje się na celach strategicznych. Kolejnym rodzajem jest norma ISO 9001. Jest to norma uniwersalna, gdyż może z niej korzystać każde przedsiębiorstwo, bez względu na jego wielkość oraz obiekty użyteczności publicznej, takie jak szpitale lub szkoły. Jedynym wymaganiem jest odpowiedni poziom obsługi klienta i stopień zarządzania. Ostatni rodzaj systemów zarządzania jakością, czyli six sigma, mówi przede wszystkim o zorientowaniu na klientach i skupianiu się na ich satysfakcji na każdym etapie procesu.